Thursday, December 25, 2008

Politik wang tidak berlaku dalam UMNO?

Walaupun respons atau tanggapan terhadap keputusan Lembaga Disiplin UMNO baru-baru ini tidak banyak, tetapi sebahagian daripada respons itu saya kira membayangkan kekecewaan terhadap keputusan itu. Antara sebabnya ialah:

a) Jumlah orang yang dihukum atau dikenakan tindakan terlalu kecil.
b) Kebanyakan orang yang dihukum ialah tokoh kecil atau orang kecil
c) Isu yang terlibat pula kebanyakannya ialah isu kecil dan remeh.

Misalnya seorang bekas Ketua Bahagian dikenakan tindakan kerana dikatakan "berkempen" dalam blog sendiri menjelang mesyuarat perwakilan Bahagian yang lalu. Kewajaran hukuman itu telah dipersoalkan oleh sesetengah penulis blog.

Bagaimanapun, perkara yang paling mengecewakan bagi saya ialah di saat seluruh masyarakat memberi tumpuan terhadap politik wang dalam UMNO, kes yang telah diputuskan nampaknya tidak ada yang berkaitaan dengan politik wang.

Hal ini telah menimbulkan tanggapan sinis di kalangan sesetengah penulis blog seolah-olah politik wang itu tidak ada atau tidak berlaku dalam UMNO!

Di samping itu, sebagai sebuah "lembaga" yang berkedudukan tinggi dan dianggotai pula oleh "orang besar" yang berkedudukan tinggi, keputusan Lembaga Disiplin yang hanya mampu menyelesaikan kes orang kecil dan dan isu-isu remeh itu memanglah sangat mengecewakan.

Jika lembaga itu sebuah lembaga yang berwibawa, ia sepatutnya mampu mengkaji dan membuat keputusan mengenai masalah politik wang yang dikatakan melibatkan tokoh besar UMNO, misalnya. Barulah lembaga itu akan mendapat pandangan dan sanjungan yang tinggi daripada masyarakat.

Akan tetapi hal ini tidak berlaku. Jadi dimanakah kewibawaan lembaga itu?

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

memang tak berlaku pun...

Budak2 je yang mcm rasuah... :-)











(( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
http://pro-faizal.blogspot.com